fallback

Търговската война унищожава американските печалби

„Търговската война на президента (Доналд) Тръмп нанася значителни щети на икономиката на САЩ и на глобалната икономика“, заяви Марк Занди, главен икономист в Moody's

08:48 | 25.10.19 г. 7
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Снимка: Ройтерс

В сезона на отчетите става все по-ясно колко „кръвожадна“ е търговската война между САЩ и Китай.

Това, което започна като целенасочени мита върху вноса на стомана и алуминий в началото на 2018 г., се ускори през последната година и половина. Митническите ставки бяха повишавани и нови такива бяха налагани с всяко разочарование в преговорите. И сега митата, налагани с месеци и прекъснатите заради тях вериги за доставки, увеличават разходите и свиват печалбите за голяма част от американските компании, посочва CNN в свой материал.

Можем да го разгледаме и така: преди година тези мита бяха като гадна настинка – дразни те, лошо ти е, но е временно. Сега вече изглежда, че за някои многонационални компании настинката се е превърнала в хронично състояние.

„Търговската война на президента (Доналд) Тръмп нанася значителни щети на икономиката на САЩ и на глобалната икономика“, заяви Марк Занди, главен икономист в Moody's. „По-високите мита действат като увеличение на данъка върху бизнеса и неговите клиенти“, допълва той.

Занди изчислява, че ако президентът Доналд Тръмп изпълни заканата си да повиши митата върху вноса от Китай, отново през декември, тези налози ще се равняват на увеличение на данъка от 100 милиарда долара през следващата година.

Индустриалният гигант Caterpillar (CAT) отчете 6% спад на приходите в сравнение с миналата година. Изпълнителният директор на компанията Джим Умплеби прогнозира, че търсенето ще остане непроменено през последното тримесечие на тази година.

„Сега очакваме търсенето на крайния потребител да не се промени, а търговците да направят по-нататъшно намаляване на запасите си поради глобалната икономическа несигурност", каза той.

Мениджърският екип на Polaris (PII), компания производител на моторни шейни, мотоциклети и лодки, се постара да компенсира по-високите разходи за мита чрез 60 различни инициативи. Изпълнителният директор Скот Уайн заяви, че компанията е спестила около 5 милиона долара разходи, свързани с митата през тази година, чрез използване на части, които не са произведени в Китай, и чрез сключване на договори с нови доставчици.

Митата намалиха печалбите за третото тримесечие на Harley-Davidson (HOG) с 21,6 милиона долара. По-високите разходи за стомана и алуминий, нужни на компанията, за да направи моторите си в САЩ, съвпаднаха с демографска промяна, която създаде благоприятни условия за развитие големите нови пазари в Азия. 

Изпълнителният директор на Harley-Davidson Джон Олин каза на инвеститорите: „Ние гледаме на бизнеса си с особено повишено внимание, необходимо в подобна среда“. Harley обмисля да измести част от продукцията си в Тайланд, за да завладее по-добре азиатския и европейския пазар.

Някои компании забелязват смущения от митата, които дори все още не са влезли в сила.

Hasbro (HAS), производителят на настолната игра Monopoly и Nerf, каза на инвеститорите във вторник, че може да се наложи да повиши цените на игрите и играчките си, ако планираните мита за 15 декември влязат в сила.

Разбира се, част от стратегията на митат беше да се стимулират компаниите да диверсифицират своите вериги за доставки извън Китай и да върнат производството в САЩ. Но въпреки че, в някои случаи това производство се премества извън Китай, то не се върна в САЩ.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:35 | 12.09.22 г.
fallback